Uppåtpuff

Jag läser just nu en delkurs i Svenska språket i skolan. Stilanalys, satsdelar och inte minst ordlära. Det är uppfriskande att få veta att attityden kring språket är rejält annorlunda mot när jag sist gick i skolan. Man är betydligt mer tillåtande idag. Att börja en mening med Men, eller Och, är helt ok om man tycker det fyller en funktion. Dessutom behöver man inte kallsvettas över krångliga kommateringsregler. Puh!

Nåväl, vad vill jag ha sagt med detta? Jo, nämligen att det är så skönt när saker och ting inte är så tillkrånglade. Som ordet uppåtpuff. Att ge någon en uppåtpuff i motsats till att ge vederbörande en nedåtpuff. Alla förstår precis vad det betyder. Bra ord mamman, tack för det! Även om det inte finns med i SAOL kommer det definitivt finnas med i min egen vokabulär.

Fler uppåtpuffar till folket!
//Jennie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0